Vaccination

Vi erbjuder vaccinationer för hela familjen vare sig ni vill fylla på ert grundvaccin eller för att ni ska ut och resa. Nedan kan du läsa mer om vilka vaccinationer vi utför.

iStock-1264588419 [Konvert].jpg

Vaccin

TBE

TBE är en virussjukdom som sprids med fästingar. Viruset kan orsaka en inflammation i hjärnan eller hjärnhinnorna. Du bör vaccinera dig mot TBE om du ska vistas i områden där TBE-viruset finns.

Läs vidare här

Pris: Vuxen: 349:- per dos

Antal vaccineringstillfällen:

Vaccinationsintervall: Dos två ges 1-3 månader efter dos ett, dos tre ges 5-12 månader.

Övriga doser: Booster dos fyra ges tre år efter grundvaccination. Följande boosterdoser ges vart femte år oavsett ålder.

Bältros

Bältros är en infektionssjukdom som du kan få om du tidigare har haft vattkoppor. Det är oklart vad som utlöser sjukdomen. Det är vanligt med utslag och blåsor som gör ont. Utslagen och blåsorna sitter ofta på ett område på ena sidan av kroppen. Läs vidare här

Pris: Vuxen: 2349:- per dos

Antal vaccineringstillfällen:

Vaccinationsintervall: Vaccinet ges i två doser med två till sex månaders mellanrum.

Influensa

Influensa är en infektion som du får av virus. Influensa kan göra att du snabbt känner dig sjuk med hög feber, huvudvärk, muskelvärk, halsont och hosta. Influensa är vanligast under vinterhalvåret. Det finns olika varianter av influensavirus.

Pris: kommer inom kort. Pris efter säsong.

Antal vaccineringstillfällen: Kan tas varje år.

Vaccinationsintervall: En gång om året.

Pneumokocker

Pneumokocker är en typ av bakterier. Bakterierna finns i luftvägarna, framför allt i näsan och svalget. Bakterierna är mycket vanliga hos barn i förskoleåldern och ganska vanliga hos skolbarn. Oftast blir barnen inte sjuka av bakterien. Läs mer här

Pris: Vuxen: 419:- per dos

Vaccinationsintervall:

Grundskydd (Difteri, stelkramp & kikhosta)

I tidig ålder vaccineras vi och får ett skydd mot ett antal allvarliga sjukdomar. I många fall står detta skydd kvar hela livet. Men det finns undantag för difteri, stelkramp och kikhosta vars

skydd försvagas och behöver fyllas på. Folkhälsomyndigheten och våra läkare rekommenderar att vuxna som är grundvaccinerade enligt vaccinationsprogrammet tar en påfyllnadsdos vart 20:e år.

Pris: 399:- per dos

Antal vaccineringstillfällen: 1 dos

Vaccinationsintervall: Påfyllnadsdos var 20:e år.

Resevaccin

iStock-1264588419 [Konvert].jpgasien.jpg
iStock-1264588419 [Konvert].jpgafrika.jpg
iStock-1264588419 [Konvert].jpgoceanien.jpg
iStock-1264588419 [Konvert].jpgsydamerika.jpg
iStock-1264588419 [Konvert].jpgnordamerika.jpg
iStock-1264588419 [Konvert].jpgeuropa.jpg

Hepatit A

Hepatit A är en virussjukdom som framför allt sprids via avföring som förorenat mat och dryck. Sjukdomen är ovanlig, men kan bli mycket allvarlig.

Pris: Vuxen: 449:- per dos / Barn: 349:- per dos

Vaccinationsintervall: 6 månads intervall mellan doserna

Hepatit B

Hepatit B är en inflammation i levern som orsakas av ett virus. Viruset kan överföras med blod eller genom oskyddat sex. De flesta som får hepatit B blir friska utan behandling, men kan överföra viruset under flera månader.

Pris: 349:- per dos

Vaccinationsintervall: 6 månads intervall mellan doserna

Hepatit A & B

Hepatit A & B.

Pris: Vuxen: 599:- per dos / Barn: 449:- per dos

Antal vaccineringstillfällen:

Vaccinationsintervall: 1 månads intervall mellan dos 1 och 2. 3:e dosen ges 6 månader efter dos 1

Kolera & ETEC/turistdiarré

Kolera är en sjukdom som smittar genom mat och dryck. Du kan skydda dig mot kolera med ett drickbart vaccin. Du behöver oftast bara vaccinera dig om du vistas en längre tid i områden där sjukdomen är vanlig.

Pris: 319:- per dos

Antal vaccineringstillfällen: 2

Vaccinationsintervall: 2 orala doser à 3 ml per dos helst med 1 veckas intervall mellan dos 1 och 2

Malaria

Malaria sprids av myggor som för över parasiter till människan när de sticker. Du som ska resa till vissa tropiska länder kan behöva skydd mot malaria. Sjukdomen kan bli livshotande för den som smittas.

Pris: kommer inom kort.

Antal vaccineringstillfällen: Beror på ålder och vikt

Vaccinationsintervall: Beror på ålder och vikt

Gula febern

Gula febern är en virussjukdom som sprids med myggor. Du bör vaccinera dig mot gula febern om du ska vara i områden med risk för sjukdomen.

Gula febern finns i stora delar av tropiska Afrika, och i vissa delar av Sydamerika, framför allt i Amazonas. Läs mer här

Pris: 550:- per dos

Antal vaccineringstillfällen: 2 st

Japansk encefalit

Japansk hjärninflammation, som också kallas för japansk encefalit, är en virussjukdom som finns i stora delar av östra och sydöstra Asien. Sjukdomen sprids via myggor och är mycket ovanlig, men den kan vara allvarlig och bli livshotande. Vid bokning var vänlig kontakta kliniken 072-445 29.

Pris: 1199:- per dos

Antal vaccineringstillfällen: 3

Rabies

Rabies orsakas av virus. Sjukdomen kan smitta vid kontakt med saliv från ett smittat däggdjur, oftast hundar. Sjukdomen är ovanlig. Det är bra att vaccinera dig mot rabies om du ska vara i länder där smittan är mer vanlig. Vid bokning var vänlig kontakta kliniken 072-445 29.

Pris: 995:- per dos

Vaccinationsintervall: