Könssjukdomar

Sexuellt överförda infektioner som också kallas för könssjukdomar är sjukdomar som överförs vid sex. Det är vanligt att någon gång få en könssjukdom. Du kan inte ha könssjukdomar om du inte har haft sex.

Klamydia

Kommer snart

Klamydia är en vanlig könssjukdom. Klamydia överförs framför allt om du har samlag utan kondom. De vanligaste symtomen är att det svider när du kissar eller att du får flytningar. Klamydia behandlas med antibiotika.

Symtom

Oftast ger klamydia inga symtom alls. Därför kanske du inte märker om du har fått det. Om du får symtom brukar de komma ungefär en till två veckor efter att du blev smittad. Men de kan komma mycket senare också. Vanliga symtomen är att det svider när du kissar, eller att du får flytningar. Tjejer kan få blodblandade flytningar och ont i nederdelen av magen. Killar kan få flytningar från urinröret och ont i pungen.

Hur går testet till?

Om du har haft slidsamlag lämna du ett urinprov. Tjejer får också lämna ett prov från slidan. Det kan du göra själv med en bomullspinne som du snurrar lätt mot slidväggen en bit in i slidan.Testet gör du hos oss på kliniken eller hemma för att sedan lämna tillbaka innan dagens slut.

Kondylom

Kommer snart

Kondylom är en sexuellt överförd infektion som kan ge vårtor i underlivet. Det är en väldigt vanlig infektion som lätt smittar vid sex. Vårtorna kan klia och svida, men är inte farliga och de försvinner oftast av sig själv. Det finns behandling som du kan få om vårtorna inte försvinner av sig själv.

Symtom

De flesta som får kondylom märker inte att de har det. Det kan bero på att vårtorna är små och sitter på ställen där de inte syns och att de inte känner några andra symtom.

Vårtorna kan sitta på olika ställen i underlivet. I slidöppningen eller på de inre blygdläpparna, i urinrörsmynningen, runt klitoris eller på livmodertappen. På penisen kan de sitta på ollonet, på ollonets kant, på förhudens insida, i urinrörsmynningen och på penisskaftet. Vårtorna kan också sitta runt analöppningen eller på andra ställen i underlivet där du har hår.

Vårtorna kan se olika ut, men oftast är de

• flikiga eller runda och lätt upphöjda

• rosa, lilatonade eller hudfärgade.

Du kan få många eller bara en eller några få. Vårtorna är inte farliga.

Om det tar lång tid innan du får vårtor, kan du tro att den du är ihop med har haft sex med någon annan. Eller så kanske den du är ihop med tror att du har haft det. Men så behöver det alltså inte vara.

Du kan också uppleva ett eller flera av de här symtomen:

• Du kan känna klåda eller sveda

• Du får små blödningar från vårtorna

• Du kan känna obehag om du har samlag

Hur blir jag av med kondylom?

Hos de flesta försvinner vårtorna av sig själva efter ett tag och du behöver inte någon särskild behandling. Men det är alltid bra att gå till en ungdomsmottagninghud- och könsmottagning eller vårdcentral och undersöka dig om du undrar eller har besvär.

Kondylomvårtorna kan behandlas med läkemedel som du smörjer eller penslar på vårtorna. Läkemedlet är receptbelagt och måste skrivas ut av en läkare. Vårtorna försvinner inom en månad om du använder läkemedlet rätt.

Andra sätt att behandla vårtorna är att en läkare tar bort dem. De kan till exempel frysas bort.

Vårtorna kan komma tillbaka även om du har behandlat dem. Det beror på att viruset finns kvar i kroppen även om vårtorna är borta. Men för de flesta tar kroppens eget immunförsvar hand om viruset, så att det så småningom försvinner.

Gonorré

Kommer snart

Gonorré är en infektion som kan överföras vid sex. Det är viktigt att du får behandling om du har gonorré så att sjukdomen inte överförs vidare till andra. Gonorré kan också göra det svårt att få barn, risken för det minskar om du får behandling snabbt. Gonorré behandlas med antibiotika.

Symtom

Du kan ha gonorré utan att du märker det, eftersom gonorré inte alltid ger några symtom. Men det vanligaste är att du får ett eller flera av följande symtom:

• Det svider när du kissar.

• Det kommer flytningar från penisen eller slidan.

• Det kommer flytningar från analöppningen.

• Du har mellanblödningar.

• Det gör ont i pungen.

• Ögonen blir röda och svullna om du har fått sperma eller slidsekret där.

Symtomen kommer oftast inom en vecka efter att du fick gonorré, men symtomen kan även komma senare.

Gonorré i svalget ger oftast inte några symtom.

Testa dig om du tror att du har gonorré

Testa dig så fort som möjligt om du har haft oskyddat sex med någon som du tror kan ha gonorré. Du ska också testa dig om du har ett eller flera av symtomen på gonorré.

Du kan testa dig på hos oss på SweClinic eller på en en ungdomsmottagningen hud- och könsmottagning eller en vårdcentral.

Det är olika var på kroppen testet tas, det beror på hur du har haft sex. Det kan till exempel vara ett urinprov eller ett prov från flytningarna om du har såna.

På en del ställen i landet kan du beställa klamydia- och gonorrétest på nätet och sedan ta testet själv hemma. Läs mer på 1177.se.

Mykoplasma

Kommer snart

Mykoplasma är en könssjukdom som framför allt överförs när du har slidsamlag. Du kan ha mykoplasma utan att märka det, men det kan svida när du kissar och du kan få flytningar. Mykoplasma med symtom behandlas med antibiotika. Du kan också ha mykoplasma som inte ger symtom.  Då behöver den inte alltid behandlas. Diskutera med en läkare om du vet att du har mykoplasma men inte fått symtom av den.

Symtom

Det är inte alltid du märker att du har mykoplasma. Ofta läker infektionen ut av sig själv. Det som kan märkas är:

• Det svider när du kissar.

• Du får flytningar från penisen.

• Du får annorlunda flytningar från slidan.

• Du får mellanblödningar.

• Det gör ont i nedre delen av magen.

• Det gör ont i pungen.

Testa dig om du tror att du har mykoplasma

Du kan testa dig hos oss på SweClinic eller på en ungdomsmottagninghud- och könsmottagning, sex- och samlevnadsmottagning eller vårdcentral om du har haft oskyddat samlag och har ett eller flera av de symtom som står ovan.

Testet innebär oftast att du får lämna ett urinprov. Du kan också få lämna ett sekretprov. Ibland får du ta sekretprovet själv med en tops inne på toaletten på mottagningen. Ibland tar läkaren eller barnmorskan provet.

Provet tas på det ställe där slemhinnorna har kommit i kontakt med varandra till exempel från slidan, analöppning eller munnen. Var det är beror på hur du har haft sex och var du kan ha blivit smittad.

Syfilis

Kommer snart

Syfilis är en ovanlig könssjukdom som orsakas av bakterier. Den delas upp i tidig syfilis och sen syfilis. Det är inte alltid du får symtom men vid tidig syfilis kan du smitta andra. Om sjukdomen upptäcks går den att behandla.

Symtom

Vissa får symtom, andra inte. Syfilis delas upp i tidig syfilis och sen syfilis. Vid tidig syfilis kan infektionen överföras till andra. Det första symtomet vid tidig syfilis brukar vara att du får ett eller flera sår där du blivit smittad.

Såren gör oftast inte ont och brukar komma tre veckor efter att du smittats. Har du såret i underlivet kan lymfkörtlarna i ljumskarna svullna. Lymfkörtlar är små knölar som bland annat skyddar kroppen mot bakterier.

Om du inte får behandling syfilis kan infektionen sprida sig ut i blodet och efter några månader ge ett eller flera av de här symtomen:

• utslag

• feber

• trötthet

• ont i huvudet

Ibland har du inga symtom utan infektionen upptäcks i stället med hjälp av ett blodprov.

Efter ungefär två år har syfilis låg smittsamhet eller smittar inte alls. Det kallas för sen syfilis och ungefär en tredjedel har då kvar infektionen i kroppen, även om den inte smittar. Då kan du få symtom många år senare.

Testa dig om du tror att du har syfilis

Undersökningen görs med ett blodprov som kan tas tidigast efter en månad från det att du tror dig ha fått syfilis. När testet är gjort kan det ta allt från ett par dagar till över en vecka innan du får svar.

Om du kommer tidigare än en månad efter att du blivit smittad och du har ett sår, kan den som undersöker dig ta prov från det.